Publicatie

  • 21.05.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: asiel

    De fundamentele norm dat mensen niet mogen worden blootgesteld aan een mensonterende behandeling staat niet in onze Grondwet. Het daaruit voortvloeiende verbod van refoulement - dat vluchtelingen niet mogen worden uitgezet naar een land waar hun een mensonterende behandeling te wachten staat - evenmin. Hoe erg is dit?... lees verder
  • 12.04.2018

    Stijn van Voorst

    Evaluaties van Europese wetgeving: een nuttige exercitie?

    Europese wetgeving raakt het bestaan van miljoenen burgers en bedrijven. Maar maakt deze wetgeving de beloftes die zij doet altijd waar? Om dat te achterhalen, is evaluatie van die wetgeving noodzakelijk. Stijn van Voorst heeft de praktijk van wetgevingsevaluatie in de EU onder de loep genomen: volgens hem valt hier nog veel te winnen.... lees verder
  • 29.03.2018

    Coen Modderman

    Stilzwijgende verdragsgoedkeuring en de Staten van Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Het zilveren jubileum van de totstandkoming van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking vormt voor Coen Modderman de aanleiding om het doorbreken van het stilzwijgen door de Gevolmachtigde Minister van Aruba, Curaçao en Sint Maarten in het kader van de goedkeuring van verdragen te bekritiseren. ... lees verder
  • 25.03.2018

    Koen Sijtsema

    Alternatieve vormen van vertegenwoordiging?

    Koen Sijtsema biedt creatieve oplossingen om stemmen, uitgebracht op partijen die uiteindelijk te weinig stemmen halen om een zetel in de Tweede Kamer te bemachtigen, niet verloren te laten gaan. Zeker wanneer besloten zou worden tot invoering van een kiesdrempel, winnen deze alternatieve vormen van vertegenwoordiging aan belang... lees verder
  • 19.03.2018

    Maarten Stremler

    Weerbare democratie

    Maarten Stremler betoogt dat politieke partijen die een bedreiging vormen voor het voortbestaan van de democratische rechtsstaat verboden moeten worden, maar alleen indien daartoe een specifieke, inhoudelijke wettelijke grondslag in het leven wordt geroepen.... lees verder
  • 01.03.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Sociale cohesie

    In een democratische rechtsstaat die zich ook sociale grondrechten aantrekt, zal de overheid moeten investeren in sociale cohesie, waardoor mensen die in onze samenleving met de beste wil niet aan het werk kunnen komen of het werk niet aankunnen, niet afgewezen of verlaten maar beschermd en geholpen worden.... lees verder
  • 22.02.2018

    Suzanne Poppelaars

    Het nationale budgetrecht en Europese integratie

    Suzanne Poppelaars legt op begrijpelijke wijze uit wat de juridische consequenties zijn van de Europese integratie voor het nationale budgetrecht (het recht van het parlement om de begroting bij wet vast te stellen).... lees verder
  • 13.02.2018

    Bart van der Sloot

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Dit blog bewijst dat de vraag wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming betekent voor de bescherming van persoonsgegevens ook bondig beantwoord kan worden. Belangrijk, aangezien burgers zich vaak niet bewust zijn van hun rechten en niet weten wat er met hun gegevens gebeurt.... lees verder
  • 25.01.2018

    Adnan Karic

    Actief kiesrecht: toegankelijk voor iedereen?

    Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht en tegen de achtergrond van de  uitvoering van het VN-Gehandicaptenverdrag besteedt Adnan Karic aandacht aan de bijstandverlening in stemlokalen aan kiesgerechtigden die een lichamelijke en/of geestelijke beperking hebben... lees verder
  • 02.01.2018

    Maarten Stremler

    1 reactie

    De rechtsstaat laat zich niet opleggen

    Maarten Stremler spreekt zich uit over de activering van het rechtsstaatmechanisme door de Europese Commissie van de EU ten aanzien Polen. Volgens hem kan een rechtsstaat niet van buitenaf aan Polen worden opgelegd.... lees verder
  • 14.12.2017

    Thomas van Alphen

    De nationale prejudiciële procedure: een waardevol instrument in Unierechtelijke kwesties

    Thomas van Alphen stelt dat de nationale prejudiciële procedure een waardevolle remedie biedt voor de gevaren die schuilen in het passeren van de hoogste nationale rechter, wanneer lagere rechters zich bij een vraag over Unierecht richten tot het Hof van Justitie van de EU... lees verder
  • 11.12.2017

    Rosanne Franken

    2 reacties

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #8: De gekozen burgemeester

    Rosanne Franken las in het regeerakkoord over de deconstitutionalisering van de benoeming van de burgemeester. Het idee daarachter is dat een burgemeester in de toekomst kan worden gekozen in plaats van benoemd. Rosanne betoogt dat deconstitutionalisering geen slecht idee, maar tegen de gekozen burgemeester heeft zij een aantal democratische en rechtsstatelijke bezwaren..... lees verder
  • 05.12.2017

    Maurice Adams

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #7: de Grondwet in het regeerakkoord - Drie aandachtspunten

    Maurice Adams constateert dat Grondwet en rechtsstaat in het regeerakkoord worden ingezet ter bevordering van nationale trots, als iets dat hoort bij Nederland en het Nederlanderschap. Maurice Adams waarschuwt echter dat Grondwet en rechtsstaat niet moeten worden opgevat als een symbool voor uniformiteit, maar voor pluriformiteit: gedeeld burgerschap in verscheidenheid... lees verder
  • 23.11.2017

    Reijer Passchier

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #6: afschaffing dividendbelasting en marktglobalisering

    Reijer Passchier beschrijft hoe het voornemen van het kabinet tot afschaffing van de dividendbelasting slechts een onderdeel is van een grotere ontwikkeling waarin marktglobalisering de nationale rechtsstaat ondermijnt.... lees verder
  • 09.11.2017

    Eva van Vugt

    4 reacties

    Rechtsstatelijke Reacties op het Regeerakkoord #5: Intrekking van de Wet raadgevend referendum

    In het regeerakkoord neemt het nieuwe kabinet zich voor de Wet raadgevend referendum in te trekken. Wat is hiervoor de reden? En kan er over de intrekking van die Wet raadgevend referendum eigenlijk een referendum worden gehouden?... lees verder
  • 03.11.2017

    Ilona Bierkens

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #4: passend onderwijs als aanhoudende zorg der regering

    Scholen hebben een zorgplicht om leerlingen passend onderwijs te bieden, maar wat nu als besluitvorming hieromtrent stagneert? Ilona Bierkens bespreekt het voornemen in het regeerakkoord voor een wettelijk verplichte doorzettingsmacht ... lees verder
  • 31.10.2017

    Sangita Jaghai

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #3: Wetgevingskoorts en terrorismebestrijding

    Sangita Jaghai laat zich kritisch uit over de grote aandacht in het regeerakkoord voor terrorismebestrijding. De voorgenomen maatregelen zijn zeer repressief, maar de effectiviteit van dergelijke maatregelen is niet onderzocht. Ook is er weinig aandacht voor het voorkomen van radicalisering.... lees verder
  • 25.10.2017

    Michiel Bot

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #2: Nederlanderschap als verdienste?

    Michiel Bot struikelde in het regeerakkoord over de zin ‘Het Nederlanderschap is iets om trots op te zijn en wat je moet verdienen’. Waarom? Omdat de 'normale' Nederlanders dat Nederlandschap helemaal niet hoefden te verdienen, maar gewoon bij de geboorte hebben verkregen.... lees verder
  • 23.10.2017

    Giel Stoepker

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #1: woongelegenheid als zorg der overheid

    Giel Stoepker trapt de reeks 'Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord' af en vraagt zich af of in het licht van artikel 22, tweede lid Grondwet, het regeerakkoord afdoende (voornemens tot) maatregelen bevat om de huidige problemen op de huurwoningenmarkt te adresseren.... lees verder
  • 16.10.2017

    Ernst Hirsch Ballin

    Waarborgen

    Ernst Hirsch Ballin verwondert zich over het woordje 'waarborgt', dat is opgenomen in de voorgestelde algemene bepaling aan het begin van de Grondwet. Want hoe staat het in Nederland eigenijk met het waarborgkarakter van de Grondwet? ... lees verder
  • 10.10.2017

    Marijn van der Sluis

    De euro als grondwettelijke munt

    Marijn van der Sluis bespreekt de constitutionalisering van de euro in het Verdrag van Maastricht en vergelijkt die keuze met de manier waarop tegen de constitutionalisering van ons geld in de Nederlandse grondwet werd aangekeken ... lees verder
  • 04.10.2017

    Janneke van Casteren

    Irma als stresstest voor het Koninkrijk der Nederlanden

    De orkaan Irma raasde onlangs over Sint-Maarten met rampzalige gevolgen voor de inwoners van dit land. Janneke van Casteren duidt in dit blog de verantwoordelijkheid die Nederland pleegt te hebben in de wederopbouw van Sint-Maarten vanuit het perspectief van het Koninkrijksrecht... lees verder
  • 21.09.2017

    Maurice Adams

    Erosie van de democratische rechtsstaat?

    Maurice Adams vraagt zich hardop af in hoeverre er sprake is van politieke en publieke erosie van de democratische rechtsstaat.... lees verder
  • 11.09.2017

    Reijer Passchier

    Het Japanse pacifisme en defensiebeleid: informele constitutionele verandering

    De Japanse Grondwet verbiedt dat land om er een land-, zee- of luchtmacht op na te houden. Toch beschikt Japan over een van de vijf grootste defensiemachten in de wereld. Hoe is dit grote verschil tussen het constitutionele kader en de politieke werkelijkheid te verklaren? Reijer Passchier onderzoekt processen van informele constitutionele verandering.... lees verder
  • 04.09.2017

    Femke v. Amelsvoort, Frédérique Eijssen, Carolina Posma en Hanna v. Rijn

    Digitaal procederen: een eerlijk proces en verbeterde toegang tot de rechter?

    Sinds 1 september is het verplicht om in civiele zaken digitaal te procederen. Reden voor Nederlandrechtsstaat.nl om de initiatiefnemers van de website www.keiduidelijk.nl vragen te stellen over het digitaal procederen in het licht van het recht op een eerlijk proces en de toegang tot de rechter.... lees verder
Pagina 1 van 9